Objavljeno: 30.09.2019


U ovom tekstu pripremili smo nekoliko saveta koji će vam pomoći da bolje spavate. 

Postoje noći kada nam je zaista teško da zaspimo. Nemogućnost spavanja može biti uzrokovana raznim faktorima. Među najčešćim uzrocima navodi se previše vremena koje provodimo ispred računara ili pametnih telefona. 


Svetlost i zdravlje

Svetlost umnogome utiče na zdravlje svih živih bića. Puno se istraživanja odvija u svetu na tu temu i još uvek postoji čitava nauka oko svetlosti koju treba da otkrijemo i razumemo. Ono što je sigurno dokazano kao činjenica jeste da svetlost može da utiče na naše fizičko zdravlje, kao i na opšte psihološko stanje.


Istraživači svakodnevno proučavaju kakav uticaj ima svetlost na starije osobe, decu i na bioritam kod ljudi. Svetlost ima dokazan efekat na depresiju, rak, dijabetes, srčane bolesti i mnoge druge zdravstvene aspekte koji su još u fazi proučavanja.


Šta je plava svetlost?

Različite boje svetla mogu imati različite efekte na ljude. Mnogi ljudi provode dosta vremena ispred računara i električnih ekrana, koji većinom emituju plavu svetlost. Plava svetlost je dobra tokom dana. Plava svetlost ima uticaja na poboljšanje pažnje i raspoloženja.


Međutim, izlaganje plavoj svetlosti tokom noći nije nimalo dobra stvar. Plava svetlost tokom noći suzbija proizvodnju hormona sna - melatonina. On reguliše vaš bioritam, koji predstavlja sat vašeg tela tokom 24 sata koji vam govori kada je vreme za spavanje, a kada je vreme da se  probudite. Ukoliko provodite previše vremena ispred ekrana tokom noći dokazano je da ćete imati poteškoća da zaspite i teško ćete se i probuditi. Pomenuti hormon sna, melatonin utiče na imuni sistem i deluje protivupalno.


Da li LED osvetljenje može da resetuje vaš bioritam?

Nema određenog svetla koje je razvijeno za resetovanje vašeg bioritma. Međutim, LED osvetljenje može biti korisno za resetovanje vašeg bioritma. Kako biste ograničili izlaganje plavoj svetlosti tokom noći, preporuka je da se izbegavaju elektronski ekrani i računari 2 do 3 sata pre spavanja. Uveče bi bilo korisno žuto osvetljenje ili osvetljenje sa niskim CCT (Correlated Color Temperature).


Ujutro će vam izlaganje jakoj plavoj svetlosti pomoći da započnete svoj dan. Izlaganje 5600K LED svetla u trajanju od sat vremena ima isti efekat kao i izlazak napolju u šetnju sunčanim danom. Ako vam je teško da ustanete, izlaganje jakoj svetlosti pomoći će vam da resetujete svoj bioritam.


Da li plava svetlost može da utiče na moj san?

Plava svetlost sa sigurnošću utiče na san. Sprovedena su razna ispitivanja tokom kojih su se poredili ljudi koji spavaju sa plavim sa onima koji spavaju sa zelenim svetlom. Ljudi koji su bili izloženi oko 6,5 sati plavoj svetlosti imali su upola manju proizvodnju melatonina u poređenju sa ljudima koji su bili izloženi zelenoj svetlosti. Ako koristite noćno svetlo, preporučujemo da koristite ono svetlo (crveno ili žuto) koje neće uticati na vaš san. Noćno svetlo koje emituje plavu svetlost može da poremeti ostatak vašeg noćnog sna.


Načini da se zaštitite od plave svetlosti noću

Zaštita od plave svetlosti pre spavanja pomoći će vam da se dobro naspavate. Evo nekoliko ideja koje treba zapamtiti:

Izlaganje suncu ili jakoj svetlosti tokom dana može vam pomoći da bolje spavate. Zaklučak je sledeći:

Izbegavajte da gledate ekrane 2 do 3 sata pre spavanja.

Naočare koje blokiraju plavo svetlo će vam pomoći da ograničite svoju izloženost.

Razmislite o instaliranju aplikacije koja ograničava plavo svetlo.

Koristite crveno ili žuto osvetljenje za noćna svetla. Crveno svetlo najmanje utiče na vaš san.